Dobry i zły cholesterol

Cholesterol odgrywa w naszym organizmie bardzo ważną rolę, ale czy wiesz, że nie każdy cholesterol jest taki sam? Tak naprawdę istnieją dwa główne typy cholesterolu, zazwyczaj zwane „dobrym” i „złym” cholesterolem. Ważne, żeby wiedzieć, który jest który, ponieważ podwyższony poziom (złego) cholesterolu jest czynnikiem ryzyka rozwoju choroby wieńcowej serca. Dobry cholesterol ma z kolei zupełnie inne, pożyteczne zadanie w funkcjonowaniu ciała człowieka.

Co to jest zły cholesterol?

To, co czasem nazywamy „złym cholesterolem”, znane jest także jako lipoproteina niskiej gęstości (z angielskiego Low Density Lipoprotein) albo LDL. To właśnie o LDL mówimy, kiedy stwierdzamy, że ktoś ma tzw. „wysoki cholesterol” – to znaczy, że w jego krwioobiegu znajduje się za dużo cholesterolu LDL.

Co to jest dobry cholesterol?

Pojęcie „dobry cholesterol” często odnosi się do substancji zwanej HDL (lipoproteina wysokiej gęstości). Ten typ cholesterolu pomaga usuwać cholesterol LDL z naczyń krwionośnych i transportuje go z powrotem do wątroby, gdzie jest on eliminowany.

Możesz dowiedzieć się więcej na temat tych dwóch typów cholesterolu z naszych artykułów na temat cholesterolu LDL i cholesterolu HDL.

Jak zbadać poziom cholesterolu we krwi?

Proste badanie krwi wystarczy, by sprawdzić poziom cholesterolu, a lekarz prowadzący udzieli Ci dalszych porad w kwestii interpretacji Twoich wyników.

Zamów nasz bezpłatny pakiet (LINK TO THE /zamów-bezpłatny-pakiet) aby otrzymać bezpłatne zaproszenie na badanie poziomu cholesterolu całkowitego.

Skąd się biorą dobry i zły cholesterol?

Ludzki organizm sam produkuje oba typy cholesterolu. Cholesterol znajduje się także w produktach głównie tych pochodzenia zwierzęcego, które spożywamy. Jeżeli Twoje wyniki badania krwi wskazują na podwyższony poziom cholesterolu, dobrym pomysłem będzie wprowadzenie do diety niewielkich zmian, które pomogą obniżyć poziom tego „złego cholesterolu”.

Przykładowo niektóre produkty spożywcze, które zawierają duże ilości tłuszczów nasyconych, lepiej zamienić na produkty zawierające tłuszcze wielonienasycone. Zdrowa i urozmaicona dieta także może pomóc Ci utrzymać cholesterol na zalecanym poziomie. Wejdź w zakładkę Obniż poziom cholesterolu i dowiedz się więcej.

Zły cholesterol a sterole roślinne

Spożywanie produktów zawierających dodane sterole roślinne, które według badań są pomocne w obniżaniu cholesterolu, to kolejna możliwość. Udowodniono, że korzystny efekt występuje przy dziennym spożyciu od 1,5 g do 3,0 g steroli. Flora ProActiv zawiera dodane sterole roślinne. Codzienne spożywanie Flory ProActiv w ilości 30 g (3 porcje po 10 g wystarczające do posmarowania 3 – 4 kromek pieczywa) dostarcza ilość pozwalającą na Spożywanie każdego dnia od 1,5 do 2,4 g steroli roślinnych, w ramach zrównoważonej diety i zdrowego stylu życia, co może obniżyć poziom cholesterolu o 7 – 10 % w okresie 2 – 3 tygodni.*

*Wysoki poziom cholesterolu jest czynnikiem ryzyka chorób serca. Czynników tych jest wiele, toteż w celu zmniejszenia ogólnego ryzyka zachorowania ważne jest, aby mieć na uwadze je wszystkie.

TOP