Mity na temat cholesterolu

W Internecie można znaleźć bardzo dużo nieprawdziwych informacji na temat diet i cholesterolu. Wynika to z faktu, że przez lata, w oparciu o nowe badania kliniczne zmieniano wytyczne zdrowego odżywiania. Co jest prawdą, a co nie przetrwało próby czasu? Poniżej krótki przewodnik po najbardziej rozpowszechnionych mitach na temat cholesterolu!

Cholesterolowy mit #1: Jajka są przyczyną podwyższonego poziomu cholesterolu

Historia tego mitu sięga czasów, gdy ludzie myśleli, że produkty spożywcze obfitujące w cholesterol są głównym źródłem cholesterolu we krwi i ciele człowieka. Tak więc jaja i kilka innych produktów w związku z cholesterolem w nich zawartym trafiły na czarną listę produktów spożywczych.

Prawda jest jednak taka, że jaja i dieta mająca na celu obniżenie cholesterolu lub utrzymanie go na zdrowym poziomie nie muszą się wykluczać. Pod warunkiem oczywiście, że cała dieta jest urozmaicona i zbilansowana.

Cholesterolowy mit #2: Wszystkie tłuszcze są złe!

Nieprawda! Tłuszcze są nieodłączną częścią zbilansowanej diety i pełnią w organizmie człowieka określone role. Zamiast unikać tłuszczów jako takich, zaleca się zamianę nasyconych kwasów tłuszczowych na nienasycone kwasy tłuszczowe. Jak dowiedziono, obniża to poziom cholesterolu we krwi *. Nie można także zapominać o tym, żeby ogólne spożycie tłuszczów mieściło się w zalecanych normach.

Cholesterolowy mit #3: Dobry poziom cholesterolu i alkohol nie idą razem w parze

Należy mieć na uwadze jedno – i nie ma najmniejszego znaczenia, czy jest to piwo, wino czy coś jeszcze innego – alkohol trzeba spożywać z umiarem lub wcale.

Cholesterolowy mit #4: Możesz obniżyć swój cholesterol stosując ten trik…

Utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu może być całkiem łatwe, ale nie ma na to jednej prostej magicznej sztuczki. Spożywanie steroli roślinnych** , zamiana tłuszczów nasyconych na nienasycone mogą Ci pomóc obniżyć poziom cholesterolu we krwi, ale równie ważna jest urozmaicona i zbilansowana dieta, w której znajdzie się dużo warzyw i owoców. Ogromne znaczenie dla zdrowia ma także aktywność fizyczna.

* Dowiedziono, że zamiana nasyconych kwasów tłuszczowych na nienasycone obniża poziom cholesterolu we krwi. Wysoki cholesterol to czynnik ryzyka rozwoju choroby wieńcowej. Istnieje wiele czynników ryzyka związanych z tą chorobą i ważne jest, aby brać je wszystkie pod uwagę, ponieważ zmiana jednego z nich może nie doprowadzić do korzystnego efektu.

**Udowodniono, że korzystny efekt występuje przy dziennym spożyciu od 1,5 g do 3,0 g steroli. Flora ProActiv zawiera dodane sterole roślinne. Codzienne spożywanie Flory ProActiv w ilości 30 g (3 porcje po 10 g wystarczające do posmarowania 3 – 4 kromek pieczywa) dostarcza ilość pozwalającą na spożywanie każdego dnia od 1,5 do 2,4 g steroli roślinnych, w ramach zrównoważonej diety i zdrowego stylu życia, co może obniżyć poziom cholesterolu o 7 – 10 % w okresie 2 – 3 tygodni.

TOP