10 sposobów na lepszy sen

10 sposobów na lepszy sen

Dobry sen to bardzo ważny element zdrowego trybu życia. Dzięki przespanej nocy poczujesz się zregenerowany i gotowy na wszystko, co przyniesie dzień. Przygotowaliśmy 10 prostych wskazówek, które pomogą Ci lepiej spać – od opieraniu się pokusie siedzenia przed telewizorem czy komputerem w nocy, do zadbania i odpowiednią temperaturę ciała w trakcie snu.

10 domowych sposobów na dobry sen

1. Miej stały porządek dnia. Ustal godziny snu i zawsze kładź się i wstawaj o tej samej porze. Choć perspektywa wielokrotnych drzemek z samego rana jest kusząca, trzymanie się rutyny pomoże Ci w zasypianiu co dzień o tej samej porze.

2. Weźkąpiel. Ciepła, ale nie za ciepła kąpiel pomoże Ci się zrelaksować i rozgrzać. Dreszcze i chłód utrudniają zasypianie. Możesz też wypróbować sztuczkę z trzymaniem wielu cienkich warstwami nakryć w pobliżu łóżka dzięki czemu łatwiej będzie Ci regulować temperaturę, która pozwoli Ci dobrze spać.

3. Ćwiczenia. Delikatne rozciąganie tuż przed snem pozwoli Ci się odprężyć i zrelaksować. Z kolei dzięki 150 minutom energicznego wysiłku fizycznego tygodniowo (na przykład po 30 minut przez 5 dni) i wieczornemu rozciąganiu będziesz Ci się lepiej spać, a w ciągu dnia będziesz bardziej produktywny i pomysłowy. Tylko pamiętaj, żeby się nie przeforsować przed snem, bo wtedy może się okazać, że będzie Ci jeszcze trudniej zasnąć. Tak więc przed samym snem ogranicz się do delikatnego i spokojnego rozciągania.

4. Zgaś światła. Unikaj zbyt mocnego światła już na kilka godzin przed zaśnięciem. Jednym z najlepszych sposobów na łatwy sen jest odstawienie tzw. „niebieskiego światła” emitowanego przez urządzenia takie jak nowoczesne telewizory, smartfony i laptopy. Niebieskie światło utrudnia zaśnięcie i przestawia Twój zegar biologiczny.

5. Ogranicz kofeinę. Ograniczenie dziennej dawki kofeiny może z pozoru sprawiać wrażenie ogromnego poświęcenia, ale przestawienie się w godzinach popołudniowych na kawę bezkofeinową lub herbatę zapobiegnie wieczornemu uczuciu pobudzenia.

6. Wprowadź wieczorny rytuał.rytuał. Takim rytuałem przed snem może być aplikacja ulubionego balsamu nawilżającego na skórę po kąpieli, czytanie książki przez 20 minut czy też kubek naparu ziołowego. Co by to nie było, posiadanie wieczornego rytuału pomoże pozbyć się stresu nagromadzonego w ciągu dnia. To chyba najprostszy sposób na łatwy sen. Zapoznaj się z naszym artykułem o radzeniu sobie ze stresem, jeśli chcesz się zainspirować lub dowiedzieć się czegoś więcej.

7. Zapewnij sobie wygodę. Jeśli masz możliwość wypróbowania różnych materacy, zrób to. Dzięki temu znajdziesz materac najbardziej odpowiedni dla Ciebie. Na dobrym materacu leży się w wygodniejszej pozycji, a co za tym idzie, śpi się lepiej. Preferencje poszczególnych osób różnią się od siebie, więc jeśli Twoja druga połówka lubi spać na miękkim materacu, a Ty na twardym, możecie spróbować opcji z łączeniem materacy. Takie połączenie dwóch materacy o odmiennym stopniu miękkości uszczęśliwi Was oboje!

8. Biały szum – posłuchaj! Być może zabrzmi to dość dziwnie, ale słuchanie jednostajnego szumu pomoże Ci się skupić na sobie i zasnąć – głośne rozmowy sąsiadów albo chrapanie partnera przestaną Ci przeszkadzać. Włącz płytę CD z nagranym szumem fal morskich albo zwykły wiatrak, a będzie Ci się lepiej spało.

9. Zapisz, co Cię dręczy. Jeżeli zmartwienia nie pozwalają Ci zasnąć, pomóc może Ci wyrzucenie ich z siebie. Nie ma znaczenia, czy spiszesz je w postaci listy rzeczy do zrobienia czy będziesz prowadzić pamiętnik – ważne, by uwolnić z siebie dręczące Cię problemy. Przelej zatem swoje myśli na papier i połóż się z myślą, że poradzisz sobie z nimi następnego dnia.

10. Nie przejadaj się.Obfity posiłek tuż przed położeniem się może odpędzić od Ciebie sen. Wieczorem wybieraj raczej lżejsze posiłki. Warto też pamiętać o tym, żeby nie przesadzać z alkoholem, ponieważ on także bywa przyczyną bezsenności.

TOP