Co to jest cholesterol HDL?

Cholesterol HDL to tzw. „dobry cholesterol” odpowiadający za transport zalegającego w naczyniach krwionośnych cholesterolu LDL, do wątroby gdzie ulega rozkładowi. Nadmiar cholesterolu LDL prowadzi m.in. do choroby wieńcowej. Rozwinięciem skrótu HDL jest High Density Lipoprotein, co po angielsku oznacza lipoproteinę wysokiej gęstości. Lipoproteiny to grupa substancji wytwarzanych przez organizm ludzki, która bierze udział w transporcie tłuszczów do całego ciała.

Cholesterolu HDL nie należy mylić z cholesterolem LDL (z angielskiego Low Density Lipoprotein, czyli lipoproteina niskiej gęstości zwana „złym cholesterolem”), który gromadzi się na ściankach naczyń krwionośnych – więcej na jego temat możesz przeczytać w naszym artykule poświęconym cholesterolowi LDL. Wysoki cholesterol to czynnik ryzyka rozwoju choroby wieńcowej serca. Istnieje wiele czynników ryzyka i dlatego trzeba brać je wszystkie pod uwagę, jeżeli chce się uzyskać pozytywne efekty, które nie zawsze mogą wystąpić.

Badanie poziomu cholesterolu HDL

Jeżeli Twój internista lub lekarz rodzinny zleci Ci badanie cholesterolu we krwi , dzięki temu dowiesz się, czy masz prawidłowy poziom cholesterolu we krwi, a także jaki jest stosunek cholesterolu całkowitego do cholesterolu HDL.

  • Eksperci żywienia i lekarze zgodnie twierdzą, że poziom dobrego cholesterolu HDL powinien być utrzymywany na poziomie powyżej 35mg/dl
  • W proporcji do cholesterolu całkowitego, stosunek cholesterolu HDL powinien stanowić nie więcej niż 25%

Otrzymawszy wyniki, skonsultuj się z lekarzem celem wyjaśnienia i poprawnej interpretacji wyników badań.

Wysoki poziom cholesterolu HDL jest powszechnie uważany za korzystny, tak więc postaraj się utrzymywać poziom tego dobrego cholesterolu na zalecanym poziomie.

Jak podnieść sobie poziom cholesterolu HDL?

Jeżeli badanie krwi wykaże, że Twój cholesterol jest za wysoki, internista lub lekarz rodzinny zaleci Ci wprowadzenie zmian w trybie życia i sposobie odżywiania się. Dlaczego tak zrobi? Z prostego powodu: choć istnieje wiele czynników, które mogą mieć wpływ na Twój poziom cholesterolu – geny, wiek, płeć, zbyt wysoka masa ciała itd. – to zmiany w diecie i stylu życia są tymi zmiennymi, na które my sami mamy największy wpływ. Zdrowsza dieta i aktywniejszy tryb życia to może niewielkie zmiany, ale mają one ogromne znaczenie dla podwyższenia poziomu dobrego cholesterolu HDL.

Ponadto aktywność fizyczna, ograniczenie tłuszczów nasyconych i trans w diecie i ich zamiana na tłuszcze nienasycone, wprowadzenie do diety produktów spożywczych zawierających sterole roślinne, które obniżają cholesterol – to wszystko pomoże Ci zapanować nad poziomem cholesterolu. Sprawdź sekcje Obniż poziom cholesterolu aby dowiedzieć się więcej.

TOP