Ciśnienie krwi

Za każdym razem, gdy Twoje serce uderza, krew z serca pompowana jest do innych miejsc ciała naczyniami krwionośnymi nazywanymi tętnicami. Jest to więc siła Twojej krwi uderzającej o ściany Twoich tętnic w czasie, gdy jest ona transportowana po całym ciele.

Ciśnienie krwi mierzone jest w milimetrach słupka rtęci (mmHg) i ma dwie wartości. Pierwsza wartość, pomiar dotyczący ciśnienia skurczowego jest dokonywany, gdy serce uderza, natomiast druga wartość, czyli pomiar dotyczący ciśnienia rozkurczowego, odnosi się do momentu pomiędzy uderzeniami. Pierwsza liczba to wartość ciśnienia skurczowego, a druga - rozkurczowego, a więc skurczowe na rozkurczowe, np. 124/80.

Ciśnienie krwi jest wartością zmienną i w sposób naturalny ulega wahaniom w ciągu dnia. To zjawisko normalne i znacznie różni się od diagnozy dotyczącej „wysokiego” ciśnienia krwi.

Jakie jest prawidłowe ciśnienie krwi?

Ciśnienie 120/80 mmHg lub mniej to ciśnienie optymalne lub zdrowe. Wartości powyżej 140/90 uznawane są za ciśnienie wysokie, natomiast wszelkie wartości pomiędzy podanymi tutaj, to ciśnienie podwyższone. Choć bardzo niskie ciśnienie również nie wpływa korzystnie, niższe ciśnienie jest lepsze dla Twojego serca niż wysokie.

Radzenie sobie z wysokim ciśnieniem krwi

Ciśnienie krwi uzależnione jest od wielu czynników, łącznie z wiekiem i historią chorób w rodzinie. Proste zmiany w zakresie diety i stylu życia mogą pomóc w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi lub obniżeniu go do zdrowszego poziomu. Często trudno stwierdzić, czy masz wysokie ciśnienie, ponieważ objawy występują niezwykle rzadko. Dlatego tak istotne jest odbywanie regularnych wizyt u lekarza, pielęgniarki czy farmaceuty. A jeżeli niepokoisz się wysokim ciśnieniem, zawsze najpierw powinieneś porozmawiać ze swoim lekarzem.

Proste zmiany, które pomagają poradzić sobie z wysokim ciśnieniem:

  • 1. Zmniejsz ilość spożywanej soliCzy wiesz, że nadmierne ilości soli w diecie mogą mieć bezpośredni wpływ na Twoje ciśnienie? Jak wiele osób, prawdopodobnie jesz znacznie więcej soli niż potrzebujesz i nawet nie zdajesz sobie z tego sprawy. Możesz kontrolować ilość spożywanej soli:
    Unikaj słonych przekąsek takich jak ser żółty, chipsy czy orzeszki solone.
    Ogranicz ilość soli dodawanej podczas przyrządzania posiłków.
    Jeśli przyprawiasz potrawy solą, wybieraj sól niskosodową.
  • 2. Ujarzmij siłę potasu
    Potas - minerał, którego źródłem są świeże owoce i warzywa, nabiał i ryby - pomaga organizmowi pozbywać się nadmiernych ilości soli. Twój organizm nie jest w stanie gromadzić potasu, więc musisz dostarczać go sobie każdego dnia. Wybieraj pokarmy, które są źródłem potasu - owoce, warzywa, mleko, suszona fasola czy groszek.
  • 3. Celebruj małe zwycięstwa
    Kontrolowanie ciśnienia krwi może wydawać się niemożliwe, ale nie obawiaj się, możesz osiągnąć swój cel, jeśli podzielisz go na mniejsze. Pamiętaj, by pogratulować sobie zawsze, gdy uda Ci się osiągnąć jeden z nich.
  • 4. Każdy centymetr się liczy
    Wielu z nas chciałoby zrzucić kilka kilogramów, z wielu bardzo różnych powodów, np. by wyglądać jeszcze lepiej niż teraz. Nadwaga może zwiększyć ryzyko wystąpienia podwyższonego ciśnienia krwi nawet o 2-6 razy w porównaniu z osobami o prawidłowej wadze.
    Jeśli cierpisz na nadwagę, chudnij rozsądnie poprzez zdrową dietę i włączenie ćwiczeń do planu dnia.
  • 5. Poznaj swoje wyniki
    Doskonale wiesz, ile masz wzrostu, ile ważysz, jaki nosisz rozmiar buta - dlaczego więc nie dodać do tej listy wiedzy na temat ciśnienia krwi? Jeśli Twój wynik to 120/80 albo mniej, to wspaniale - masz prawidłowe ciśnienie. Jeśli wartości są wyższe, już dziś podejmij działania, by to zmienić.
    Jeśli nie znasz swoich wyników, wybierz się do lekarza rodzinnego rodzinnego w celu zmierzenia ciśnienia albo zainwestuj w aptece a zakup aparatu do mierzenia ciśnienia.
  • 6. Pozwól sobie na chwilę odprężenia
    Codzienny stres i niepokój może przyczynić się do wzrostu ciśnienia, a zatem należy wypracować mechanizmy, które pomogą Ci poradzić sobie z nimi. Istnieje wiele mechanizmów radzenia sobie ze stresem, które pomogą Ci się zrelaksować. Wybierz się na energiczny spacer, kiedy jesteś spięty lub spróbuj ćwiczyć regularnie po całym zabieganym dniu - takie działania podnoszą poziom endorfin, które sprawią, że poczujesz się naprawdę świetnie! Dobrze się wysypiaj i spróbuj wykonywać ćwiczenia relaksacyjne polegające na głębokim oddychaniu.
TOP