Co to jest cholesterol LDL?

Cholesterol LDL (po angielsku Low Density Lipoprotein, czyli lipoproteina niskiej gęstości) należy do grupy substancji zwanych lipoproteinami, które są wytwarzane przez organizm ludzki i biorą udział w transporcie tłuszczów do całego ciała. Cholesterol LDL jest często nazywany tym „złym cholesterolem” z tego względu, że cholesterol zawarty w tych cząsteczkach może odkładać się na ściankach naczyń krwionośnych. Podwyższony poziom cholesterolu LDL powszechnie uważa się za czynnik ryzyka rozwoju choroby wieńcowej serca. Istnieje wiele czynników ryzyka związanych z tą chorobą, więc trzeba brać je wszystkie pod uwagę ponieważ zmiana jednego z nich nie zawsze może prowadzić do korzystnych efektów.

Badanie poziomu cholesterolu LDL

Jeżeli badanie poziomu cholesterolu we krwi wykazało, że jest on podwyższony, najprawdopodobniej oznacza to, że właśnie poziom cholesterolu LDL przekroczył zalecaną normę.

  • Eksperci żywienia i lekarze zgodnie twierdzą, że należy utrzymywać poziom złego cholesterolu LDL na poziomie poniżej 115md/dl.

Jak obniżyć poziom cholesterolu LDL

Wyniki badania cholesterolu i metody jego obniżenia zawsze należy skonsultować z internistą lub lekarzem rodzinnym. Dobra wiadomość jest taka, że jest całkiem sporo rzeczy, które możesz zrobić, żeby obniżyć swój cholesterol. Na pewno niektóre czynniki mające wpływ na jego poziom są poza naszą kontrolą (w tym wiek i płeć), ale jest cały szereg rzeczy, nad którymi możemy zapanować. Prowadzący Cię specjalista na pewno doradzi Ci, jakie zmiany możesz wprowadzić do swojej diety i trybu życia. Wiele informacji i wskazówek znajdziesz także na naszej stronie.

Dieta obniżająca cholesterol LDL

  • Jednym z najskuteczniejszych sposobów na obniżenie zbyt wysokiego cholesterolu LDL jest ograniczenie spożycia tłuszczów nasyconych i ich zamiana na dobre tłuszcze nienasycone*. Jest to tak naprawdę niewielka zmiana i nadal będziesz czerpać przyjemność z jedzenia.
  • Zdrowa, zrównoważona i urozmaicona dieta także jest nie bez znaczenia. Dowiedziono, że błonnik obecny w owsie i jęczmieniu ma właściwości obniżające cholesterol.
  • Oprócz tego możesz do diety dołączyć także produkty spożywcze z dodanymi sterolami pochodzenia roślinnego. Flora ProActiv zawiera właśnie sterole roślinne, a testy kliniczne potwierdził ich skuteczność w walce z podwyższonym cholesterolem*. Codzienne spożywanie Flory ProActiv w ilości 30 g (3 porcje po 10 g wystarczające do posmarowania 3 – 4 kromek pieczywa) dostarcza ilość pozwalającą na Spożywanie każdego dnia od 1,5 do 2,4 g steroli roślinnych, w ramach zrównoważonej diety i zdrowego stylu życia, co może obniżyć poziom cholesterolu o 7 – 10 % w okresie 2 – 3 tygodni.*

* Wysoki cholesterol to czynnik ryzyka rozwoju choroby wieńcowej serca. Istnieje wiele czynników ryzyka związanych z tą chorobą i należy brać je wszystkie pod uwagę ponieważ obniżenie jednego z nich nie zawsze może prowadzić do korzystnych efektów.

TOP